M-AM MUTAT PE COSMINMUNTIANU.RO!!!!!!!!!!!

BAC 2013-Subiecte

Subiectele pe care absolventii de liceu le-au avut de rezolvat la examenul scris de Limba si literatura romana – Bacalaureatul 2013 – sunt impartite in trei mari cerinte, fiecare notat cu 30 de puncte. La examenul de astazi a fost extrasa varianta de subiecte nr. 7. La profilul umanist, subiectul al III-lea a avut ca cerinta realizarea unui comentariu al unei poezii simboliste, iar la subiectul al II-lea elevii au avut de argumentat importanta unui jurnal in viata unui adolescent, printr-un eseu de maximum 300 de cuvinte.

Acesta este primul an in care subiectele de bacalaureat la Limba si literatura romana au fost diferentiate. Filiera teoretica, profilul uman si filiera vocationala, profilul pedagogic, au aceeasi varianta de subiect la examenul de Limba si literatura romana. O varianta diferita de subiect a fost creata pentru filiera teoretica, profilul real, filiera tehnologica si filiera vocationala, toate celelalte profiluri, in afara celui pedagogic.

Subiectele de la Profilul Real si de la Filiera Vocationala


Varianta 7

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I     (30 de puncte)
Citeste urmatorul text:

Strada Rahmaninov era la capatul ei dinspre lacuri un simplu drum de tara mergand intre un mal de lut si un sir de castani inalti, pe langa care se intindeau gardurile unor case de pe strazile perpendiculare – raspunzand spre lacul Floreasca – si zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fan si de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarba cosita si de putrefactie acra […]. Deasupra dimbului sedea dezolata ruina rosie a unei case neterminate. […] De acolo, strada era pavata si canalizata, dar aproape fara nicio casa, intocmai ca si celelalte strazi din parcelare, presarate doar cu citeva vile, nu lipsite de gust. […]

Pe drum […] venea intr-o dupa-amiaza de decembrie a anului 1950, dinspre strada Baneasa Ancuta, o ceata de vreo douazeci de persoane, barbati si femei, intr-o coloana de cate doi. […] Cu greu un spectator neinformat si-ar fi putut da seama cine sunt acesti oameni. Unii pareau lucratori sau mici impiegati, altii aproape cersetori, cativa erau imbracati mai bine, dar in vesminte prea uzate […]. Toti se asemanau prin familiaritatea lor discreta, prin respectul pe care si-l acordau unul altuia, indiferent de infatisarea vestimentara, in fine, prin figurile destinse si expresive, in contrast cu tinuta lor. O femeie in varsta, iesita la un gard, atinse de brat pe unul din ei. Acesta era un barbat inalt, voinic, cu parul carunt, tuns marunt si ascuns in parte sub sapca data pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri, cu petice, foarte umflat, semn ca pe dedesubt era prevazut cu un cojocel, in picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau stransi jos, la glezna, cu cate-un gumilastic gros. Omul inalt parea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul sa-i degajeze picioarele in mers. Pe umerii sacoului erau cusute doua bucati de sac gros, in vederea, fara indoiala, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutatilor si de a sluji totodata ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor.
(G. Calinescu – Scrinul negru)

Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: mormane si uzate.     2 puncte
2. Explica rolul cratimei in secventa: cu cate-un gumilastic.     2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul umar.     2 puncte
4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat.     4 puncte
5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat.     4 puncte
6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea spatiala.     4 puncte
7. Prezinta rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.     4 puncte
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic.     4 puncte
9. Comenteaza, in 60 – 100 de cuvinte (sase-zece randuri), urmatoarea secventa din text: Acesta era un barbat inalt, voinic, cu parul carunt, tuns marunt si ascuns in parte sub sapca data pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri, cu petice, foarte umflat, semn ca pe dedesubt era prevazut cu un cojocel, in picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau stransi jos, la glezna, cu cate-un gumilastic gros. Omul inalt parea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul sa-i degajeze picioarele in mers. Pe umerii sacoului erau cusute doua bucati de sac gros, in vederea, fara indoiala, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutatilor si de a sluji totodata ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor.     4 puncte

SUBIECTUL al II-lea     (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre importanta alegerii unui model in viata.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;     8 puncte
– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;     16 puncte
– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate.     6 puncte

SUBIECTUL al III-lea     (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini), in care sa prezinti tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o orientare literara, intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– prezentarea a doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul poetic studiat;
– ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru ilustrarea temei si a viziunii despre lume (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie, etc.);
– sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat.

Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.”

Subiectele de la Profilurile Uman si Pedagogic

La profilurile Umanist si Pedagogic, Subiectul I a avut mai multe sub-puncte care au pornit de la un fragment din „Accidentul” de Mihail Sebastian. Absolventii au avut de numit cate un sinonim neologic pentru cuvintele „va zari” si „obosita”, de explicat rolul ghilimelelor intr-o secventa din text („La ce bun sa-ti spun, tot n-ai sa crezi, tot n-ai sa intelegi…„), de construit un enunt in care sa ilustreze sensul conotativ al cuvantului „drum” si sa mentioneze tipul de perspectiva narativa din textul „Accidentul”.

Tot la primul subiect, o cerinta a fost ca elevii sa precizeze doua motive literare din text, sa selecteze doua secvente din text care fixeaza dimensiunea spatiala, sa prezinte valoarea expresiva a verbelor la imperfect din acel text, precum si sa ilustreze doua trasaturi ale genului epic. Un alt punct le-a cerut absolventilor sa comenteze in 60 – 100 de cuvinte (sase – zece randuri) o secventa din textul de Mihail Sebastian.

Subiectul al II-lea a avut ca cerinta realizarea unui text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre „utilitatea scrierii unui jurnal la varsta adolescentei”.

Subiectul al III-lea a vizat redactarea unui eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini) in care candidatii sa prezinte „tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand simbolismului.”

Amintim ca marea noutate a Bacalaureatului 2013 o reprezinta diferentierea subiectelor la examenul scris de limba romana: elevii de la profilul real au subiecte diferite fata de cei de la profilul umanist. Desi modificarea a fost facuta de anul trecut, ministerul nu a comunicat decizia de diferentiere a subiectelor decat dupa desfasurarea examenului de limba romana din sesiunea speciala a bacalaureatului 2013, cea pentru olimpici. Detalii despre diferentierea subiectelor de BAC 2013 aici, aici si aici.

Filiera teoretica, profilul uman si filiera vocationala, profilul pedagogic, au aceeasi varianta de subiect la examenul de Limba si literatura romana. O varianta diferita de subiect a fost creata pentru filiera teoretica, profilul real, filiera tehnologica si filiera vocationala, toate celelalte profiluri, in afara celui pedagogic.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s